Blog

Selfcare – 7 manieren om met stress om te gaan

Selfcare

Stress heeft een grote invloed op je lichaam en mentale gezondheid. Een beetje stress is gezond, maar in onze huidige samenleving ligt de druk om te presteren hoog en ervaren veel mensen langere periodes van stress. Van verantwoordelijkheden op het werk en het huishouden tot genoeg sporten, yoga en gezond eten. Soms lijkt het alsof ne noot meer een moment voor jezelf hebt. Toch is het belangrijk om tijd voor jezelf vrij te maken, zodat je weer even helemaal op kan laden. Van selfcare zou iedereen prioriteit moeten maken, zodat je de beste versie van jezelf kunt zijn.

Wat is selfcare?

De term selfcare omvat alles wat je doet voor je mentale, fysieke, emotionele en spirituele gezondheid. Klinkt simpel maar het is zeker niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Om goed voor jezelf te zorgen is het ten eerste van belang dat je je bewust bent van je algemene welzijn. Dan pas kun je echt actief bezig zijn met selfcare. Het begint met iets kleins als het stoppen van het continu checken van je email. Of het boeken van een vakantie of een massage wanneer je dat nodig hebt.

Waarom is selfcare belangrijk?

  1. Gezonde relaties
    Wanneer je goed voor jezelf zorgt functioneer je niet alleen beter, maar kun je ook gezondere relaties onderhouden met anderen en jezelf. Als je lekker in je vel zit, dan kun je dat positieve gevoel aan anderen geven. Misschien een open deur, maar dat kun je natuurlijk niet als jij je niet goed voelt. De mensen om je heen ervaren ook de voordelen wanneer je weer hernieuwde energie en geluk uitstraalt.
  2. Meer zelfvertrouwen
    Uit onderzoek blijkt dat selfcare je innerlijke kracht versterkt. Wanneer je leven meer in balans is, voel je je gelukkiger en energieker. Die mentale staat zorgt voor betere prestaties en meer zelfvertrouwen.
  3. Meer bewustzijn van persoonlijke behoeftes
    Wanneer je genoeg ‘ruimte” overhoudt in je hoofd om te ontspannen, creëer je de mogelijkheid tot reflectie. Zo wordt je je steeds bewuster van waar je echt behoefte aan hebt en kun je stappen ondernemen om dichter bij je doelen te komen.

Leef je beste leven.

Selfcare is heel persoonlijk. Er is niet 1 specifieke manier die altijd werkt. Het belangrijkste is om naar jezelf te luisteren. Ontdek wat je behoeften zijn en geef jezelf de tijd die je nodig het. Onderzoek bij jezelf waar je energie van krijgt en zoek vooral een goede balans. Kort gezegd: Leef je beste leven!

Last van veel stress? 7 manieren om er mee om te gaan

Iedereen ervaart wel eens stress, dat is heel normaal en niet per definitie ongezond. Je hebt zelfs een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren, zodat je tijdens bijv. een sollicitatiegesprek  of presentatie extra alert kunt reageren en geconcentreerd kunt werken. Stress wordt echter een probleem wanneer het te veel aanwezig is en het je dagelijks leven sterk beïnvloed. Dat heeft namelijk allerlei negatieve gevolgen voor je gezondheid en zorgt er ook nog een voor dat je minder presteert.

Heb je last van veel stress en kun je wel wat ontspanning gebruiken? Probeer dan verschillende vormen van selfcare en ontdek wat voor jou het beste werkt. Hieronder vindt je de 7 verschillende manieren om met stress om te gaan.

Manier 1: De Zintuigelijke benadering

Wanneer je veel stress ervaart en je behoefte hebt aan meer rust in je hoofd, kan het helpen om je te focussen op je zintuigen, Neem een korte pauze en focus je op wat je ziet, hoort, voelt, proeft of aanraakt. Dit zal je helpen om meer in het nu te komen, waardoor je je zorgen meer kunt loslaten. Een aantal ideeën om je op weg te helpen:

  • Ga naar buiten en adem frisse lucht in
  • Luister naar stromend water
  • Neem een hete douche of een warm bad
  • Knuffel met je huisdier
  • Focus je op je ademhaling
  • Luister naar muziek
  • Steek een geurkaars aan of zet een aroma diffuser aan

Manier 2: Gun jezelf plezier

Het is belangrijk om goed voor jezelf te zorgen wanneer je veel stress hebt. Verwen en doe dingen waar je plezier uit haalt. Bijvoorbeeld:

  • Neem jezelf uit eten
  • Kijk een goede film
  • Koop een boek en neem de tijd deze te lezen
  • Loop een extra blokje om tijdens het werk
  • Ga naar de sauna als je hier van houdt

Manier 3: Mentale selfcare:

Je kunt jezelf ook een oost geven door iets te doen waar je tegenop ziet. Dat kan iets kleins zijn als het uitmesten van je kledingkast, tot iets uitdagenders als iemand aanspreken op zijn gedrag. Dit soort acties leiden tot meer zelfvertrouwen, waardoor angstgevoelens en stress verminderen.

Een aantal ideeën:

  • Probeer iets nieuws: stap uit je comfortzone
  • Lees een boek, dat je normaal niet zo snel zult lezen
  • Ga naar een nieuwe plek en ontmoet nieuwe mensen
  • Zeg de hele dag positieve dingen tegen jezelf en krijg een positieve mindset

Hulp nodig: abonneer je op mijn nieuwsbrief en ontvang het e-book 21 tips voor een positieve mindset cadeau!!!

Manier 4: Spirituele selfcare

Denk eens na over je persoonlijke normen en waarden. Wat is nu echt belangrijk in je leven. Wat zijn jouw 7 rocks waar je aandacht aan wilt besteden. En wat voor persoon wil jij zijn? Wanneer je daar bewust van bent, zul je meer rust ervaren. Dit zijn een aantal stappen die je kunt ondernemen:

  • Mediteer
  • Schrijf dagelijks op waar je dankbaar voor bent
  • Schrijf in je dagboek
  • Breng tijd door in de natuur
  • Ontmoet gelijkgestemden.

Manier 5: Emotionele selfcare

Het kan soms een flinke uitdaging zijn om op een goede manier om te gaan met je emoties wanneer je veel stress ervaart. Veel mensen hebben de gewoonte om emoties te onderscheiden in “goed” en “slecht”, maar dit zal je niet verder helpen. Alle emoties zijn goed, ze willen alleen maar gezien worden en hebben allemaal het recht om er te zijn.

  • Accepteer jij je gevoelens? Ze hebben het recht er te zijn
  • Schrijf je emoties eens op
  • Huil als je dat nodig hebt
  • Lach wanneer je maar kan (het brein weet overigens niet wanneer je echt lacht en wanneer niet.. het heeft beide hetzelfde effect)
  • Wees aardig tegen jezelf (praat positief tegen jezelf: Zijn er emoties, zeg dan: Ik ben verdrietig. Dat mag. Ik hou van mijzelf.

Manier 6:  Zorg goed voor je lichaam: Fysieke selfcare:

Stress is nirt alleen iets mentaals, maar het kan ook worden opgeslagen in je lichaam. Wanneer je onder hoge druk staat zul je bijvoorbeeld gespannen spieren hebben, een snelle ademhaling en voorovergebogen schouders. Als je je fysiek kunt ontspannen, zal dat ook effect hebben op je mentale staat.

  • Doe aan yoga
  • Ga een eind fietsen of wandelen
  • Zet muziek op en dans
  • Zorg dat je voldoende slaapt

Manier 7: Omring je ment mensen die je energie geven

Een goede connectie met anderen is een belangrijk onderdeel van selfcare. Mensen zijn namelijk sociale wezens en hebben regelmatig behoefte aan contact. Ook al ben je nog zo druk, maak tijd voor de mensen die belangrijk voor je zijn.

  • Ga lunchen met een goede vriend of vriendin om bij te kletsen
  • Geef je op voor een cursus of sportles en ontmoet gelijkgestemden
  • Bel een vriend of vriendin wanneer je je hart wilt luchten.
Open chat
1
Kan ik je ergens mee helpen?
Hallo!
Kan ik je ergens mee helpen? Stuur me een appje!